14.12.2019, 11:44

Cinayet projesi - 1

Kanal İstanbul’da ısrarın sebeplerini ele aldığım yazımı, yazı uzun diye okumaktan kaçınan okurları düşünerek ikiye böldüm. Yazının devamını yarın yayınlayacağım.

Ulaştırma ve Altyapı Bakanlığı, Erdoğan’ın ‘hayalim’ dediği Kanal İstanbul takvimini açıkladı. Toplamda 75 milyar liraya mal olacakmış proje ve yüzde 60’ının 2023’e kadar tamamlanması bekleniyormuş.

İBB Başkanı Ekrem İmamoğlu bu projenin kentin hem karadaki hem de denizdeki ekolojik denge sistemini değiştirebilecek riskler içerdiğini söyledi. Projeyi 'ucube' diye adlandıran İmamoğlu özetle “bu proje İstanbul'a bir ihanet projesi bile değildir. Resmen bir cinayet projesidir. İstanbul için gereksiz bir felaket projesidir. Bu proje bittiğinde İstanbul bitmiş olacak” dedi. Bilim insanlarının uyarıları da çok ciddi, ama dikkate alan yok.

‘Proje’ kavramı; “bir probleme çözüm bulmaya yönelik olarak, bir ekibin sınırlı süre ve mali kaynak ile belirlenen amaç ve hedefler doğrultusunda olgun bir planı başlatma, kontrol etme ve sonuca bağlama sürecini” ifade eder. Kanal İstanbul ‘projesi’ hangi mali kaynaklarla, hangi problemi çözmek için üretilmiş bir projedir, bu sorunun akla yakın bir yanıtı yok!

“ÇILGIN” PROJENİN SEBEPLERİ DE ÇILGIN!
“Çılgın Proje”
olarak ortaya atılan bu girişimin tüm “çılgın”lığı, gerçekler üzerine inşa edilmemesinden ve tamamen hayalci olmasından kaynaklanmaktadır, onların cesaretinden değil.

Ortalama akılla izah edilemeyen bu garip proje için iktidarın üretmeye çalıştığı gerekçeler tümüyle boş, tutarsız safsatalar. “Yerseniz” kabilinden ileri sürülen bu sebeplere kısaca bakalım:

Kanal İstanbul, İstanbul Boğazı’nı kazalardan kurtaracakmış!
Ortalama olarak 150 metre genişliğinde ve 25 metre derinliğinde yapılacağı söylenen kanal; nasıl olur da genişliği 700 ile 4.200 metre arasında olan İstanbul Boğazı’ndan daha güvenli olabilir? İstanbul boğazının çeyreğinden bile daha dar ve sığ olacak bu kanalda kaza ve patlama olmayacağının garantisi mi var? Üstelik buradaki olası bir kazanın ve infilakın yaratacağı risk, boğazdan kat kat fazla olacak. Burada bir gemi batarsa veya 1979’da olduğu gibi bir süper tankerde yangın çıkarsa, İstanbul Boğazı’na göre çok dar olan bu kanalda kazaya nasıl müdahale edilecek veya batık ve enkaz nasıl çıkarılacak?

Boğazı'ndan beklemeden geçmek isteyen gemi ve tankerler için de alternatif oluşturacakmış!
Taşımacılıkta maliyet en önemli unsurdur. Montrö Boğazlar Sözleşmesine göre boğazdan bedava geçmek varken ücret ödeyerek daracık kanaldan geçiş neden tercih edilsin ki? Asya ve Ortadoğu petrollerinin Türkiye üzerinden boru hatlarıyla Akdeniz’e taşınması ile ilgili mevcutlara ilaveten yeni boru hatları projeleri varken, deniz taşımacılığı ilerleyen yıllarda neden daha çok tercih edilecek olsun ki? Hadi diyelim bazı gemiler değişiklik olsun diye bu kanalı tercih ettiler, bunlardan elde edilecek gelir yüz milyar TL’yi bulacak projenin maliyetini yüz yılda karşılar mı ki? Bu soruları yanıtlayacak hiçbir açıklamaları yok yetkililerin, olamayacak da, çünkü yanıtları yok.

Bu proje ile ayrıca İstanbul'da yeni yaşam alanları oluşturulacakmış!
İşte ağızlarındaki bakla bu, diğer gerekçeler tümüyle minareye kılıf! Ulaştırma Bakanı, “kurulacak yeni alanın marinasıyla, serbest bölgesiyle, su yoluyla, havaalanıyla başlı başına kendi kendine yeterli, mavi ve yeşilin birleştiği, İstanbul'un her tarafıyla entegrasyonu sağlanmış başlı başına kendine yeten bir medeniyet projesi” olacağını söylüyor.

İstanbul’un içme suyu kaynaklarının, oksijen kaynağı ormanlarının bulunduğu, kentin imara kapalı tek bölgesi olarak kalan kuzey batısını yerleşime açmak uzun zamandır temel hayalleri. Burada yaratılacak kent rantının ve bunun sağlayacağı dönemsel ekonomik hareketliliğin tükenmiş iktidarlarına yeni bir can suyu olacağını ümit ediyorlar.

Yapılan açıklamalara göre proje küçüldükçe maliyeti büyüyor, neden? Mega yatırımların temel amaçları ve bu projede ısrarlarının sebepleri nelerdir? Kuzey-batı İstanbul projesi tam olarak neleri içeriyor? Bu konularla ile ilgili, ilginizi çekeceğini umduğum bilgileri ve tahlillerimi içeren yazımın devamını yarın okuyabileceksiniz.

Yorumlar (0)
19
parçalı bulutlu
Puan Durumu
Takımlar O P
1. Beşiktaş 40 84
2. Galatasaray 40 84
3. Fenerbahçe 40 82
4. Trabzonspor 40 71
5. Sivasspor 40 65
6. Hatayspor 40 61
7. Alanyaspor 40 60
8. Karagümrük 40 60
9. Gaziantep FK 40 58
10. Göztepe 40 51
11. Konyaspor 40 50
12. Başakşehir 40 48
13. Rizespor 40 48
14. Kasımpaşa 40 46
15. Malatyaspor 40 45
16. Antalyaspor 40 44
17. Kayserispor 40 41
18. Erzurumspor 40 40
19. Ankaragücü 40 38
20. Gençlerbirliği 40 38
21. Denizlispor 40 28
Takımlar O P
1. Adana Demirspor 34 70
2. Giresunspor 34 70
3. Samsunspor 34 70
4. İstanbulspor 34 64
5. Altay 34 63
6. Altınordu 34 60
7. Ankara Keçiörengücü 34 58
8. Ümraniye 34 51
9. Tuzlaspor 34 47
10. Bursaspor 34 46
11. Bandırmaspor 34 42
12. Boluspor 34 42
13. Balıkesirspor 34 35
14. Adanaspor 34 34
15. Menemenspor 34 34
16. Akhisar Bld.Spor 34 30
17. Ankaraspor 34 26
18. Eskişehirspor 34 8
Takımlar O P
1. Man City 38 86
2. M. United 38 74
3. Liverpool 38 69
4. Chelsea 38 67
5. Leicester City 38 66
6. West Ham 38 65
7. Tottenham 38 62
8. Arsenal 38 61
9. Leeds United 38 59
10. Everton 38 59
11. Aston Villa 38 55
12. Newcastle 38 45
13. Wolverhampton 38 45
14. Crystal Palace 38 44
15. Southampton 38 43
16. Brighton 38 41
17. Burnley 38 39
18. Fulham 38 28
19. West Bromwich 38 26
20. Sheffield United 38 23
Takımlar O P
1. Atletico Madrid 38 86
2. Real Madrid 38 84
3. Barcelona 38 79
4. Sevilla 38 77
5. Real Sociedad 38 62
6. Real Betis 38 61
7. Villarreal 38 58
8. Celta de Vigo 38 53
9. Granada 38 46
10. Athletic Bilbao 38 46
11. Osasuna 38 44
12. Cádiz 38 44
13. Valencia 38 43
14. Levante 38 41
15. Getafe 38 38
16. Deportivo Alaves 38 38
17. Elche 38 36
18. Huesca 38 34
19. Real Valladolid 38 31
20. Eibar 38 30