AKP’li Cumhurbaşkanı Recep Tayyip Erdoğan‘ın üniversiteler hakkında açıklamasının ardından Türkiye’deki akademik eğitimin durumu gündem konusu oldu.

Erdoğan açıklamasında, “Biz üniversiteleri bu tür seviyelere getirirken yurtlar konusunda da attığımız ve atacağım adımlar da ortadadır. Üniversitelerle biz bir defa bir şeyi hallettik. Nedir o? Hakkari’deki evladımız oradan çıkıp ta İstanbul’a, Ankara’ya gelmesin; üniversiteyi onun ayağına götürelim istedik. Bunu başardık. Şırnak’a götürdük. Bunlara kalkıp da oradan çık, İstanbul’a gel demedik. Yani ilim tahsilini biz konutlarının, anne babasının olduğu yere taşıdık” sözleriyle övmüştü.

Akademik Ahlak Türkiye tarafından derlenen verilerde  Hakkari Üniversitesi‘ndeki durum gözler önüne serildi.

Akademik Ahlak Türkiye/Academic Integrity Turkey’in paylaşımları şöyle oldu:

2016 – Hakkari Üniversitesi rektörü 28 adayı eleyip 29. sıradaki oğlunu araştırma görevlisi olarak atadı

2017 – Kamu Denetleme Kurumu sınavın iptalini istedi

2020 – Savcılık rektörün görevden el çektirilmesini istedi

2021 – Rektör Pakiş bir dönem daha rektör olarak atandı

2017’de Kamu Denetçisi Arif Dülger’in hazırladığı rapora göre:

Sınava başvuran aday sayısı 31

Adaylardan 19’u transkript vb. belge eksikliği nedeniyle eleniyor

8 kişi sınava girmiyor

Genel puan ortalamasında 1 ve 3’üncü olanlara sınavda 5 ve 15 puan veriliyor.

Hakkari Üniversitesi rektörünün adaylara bürokratik engeller çıkararak 28 adayı eleyip 29. sıradaki oğlunu araştırma görevlisi yapması TBMM’ye taşınmıştı. Komisyon Başkanı ve Kamu Denetçisi arasındaki konuşmalar:

Başkan: Peki, bu, hukuka uygun mu?

Denetçi: Değil sayın başkanım..

Sn Prof. Dr. Ömer Pakiş liyakat ve fırsat eşitliği ilkelerini yok sayarak oğlunu araştırma görevlisi olarak ataması ile ilgili şu açıklamayı yapmıştı (2018)

“2,5 sene geçmiş, niye mahkemeye başvurmamışlar?”

Retorik soru: cevap gerektirmeyen soru

Bu atama büyük ihtimalle Türkiye yükseköğretim tarihinin en liyakatsiz ve en etik dışı rektörlük ataması. Neden liyakatsiz?

Sn Pakiş görevine başladığında üniversitenin Türkiye sıralaması: 112

2. defa rektörlük görevine layık görüldüğü sene üniversitenin sıralaması:

Pakiş’in yönettiği Hakkari üniversitesinin devlet üniversitelerinin genel memnuniyet sıralaması: 124

Yani sondan birinci.

Öğrencilerin büyük çoğunluğu üniversite yönetiminden memnun değil.

Sn Pakiş’in liderliğindeki Hakkari Üniversitesinin tüm programların ve bölümlerin doluluk oranı: % 67.68 Üniversite’nin 3’te 1’i boş. Fakat bu durum kendisinin tekrar rektör olarak atanmasına engel olmamış.

Pakiş’in yönetiminde Hakkari Üniversitesinden mezun olan doktora öğrenci sayısı: 0 (SIFIR)

Üniversitenin araştırma ve geliştirmeye (AR-GE) ayırdığı bütçe oranı: % 0.3

Üniversitenin kütüphanesinde öğrenci başına düşen basılı kitap sayısı: 5

Hakkari üniversitesinin alanlarında en iyi dergilerde yayın yapan araştırmacı oranı: % 4.2

Sn Pakiş’in akademik kariyeriniz boyunca ürettiğiniz uluslararası yayın sayısı: 0 (SIFIR).

Hayatı boyunca ürettiği tüm eserlerin aldığı toplam uluslararası atıf sayısı: 0 (SIFIR).

İngilizce bir deyim: Lead by example. Yani bir kişinin bir konuda örnek olarak liderlik yapması Retorik bir soru: Hayatı boyunca ürettiği tüm eserler 0 atıf almış veya uluslararası bir yayın üretememiş biri üniversitelerde kaliteli akademik üretim için liderlik edebilir mi?