Gıda Perakendecileri Derneği’nin 10. Ortak Gelişim Kongresi’nde açıklanan NielsenIQ Türkiye raporu, tüketicilerin alışveriş alışkanlıklarındaki radikal değişiklikleri gözler önüne serdi. NielsenIQ Türkiye Genel Müdürü Didem Şekerel Erdoğan, tüketicilerin artık bir "avcı" gibi hareket ettiğini belirterek, "Tüketiciler, fiyat ve promosyonları karşılaştırarak alışverişlerini planlıyor. Farklı ürünleri farklı marketlerden alarak ihtiyaçlarını karşılıyorlar," dedi.

Raporda, "Sadece kişisel ihtiyaçları alırım, lüks tüketimi kısıtlarım" diyen tüketicilerin oranının %56’dan %73’e çıktığı vurgulandı. İndirimli ürünlere yönelenlerin oranı ise %50’ye ulaştı.

Toplu Alışveriş Azalıyor

Araştırmada dikkat çeken bir diğer nokta ise tüketicilerin toplu alışveriş yapma eğiliminde düşüş yaşanması. "Toplu alışveriş yaparım" diyenlerin oranı azalırken, tüketiciler daha sık ve küçük miktarlarda alışveriş yapmayı tercih ediyor. Promosyon tercihleri arasında ise fiyat indirimi %67 ile ilk sırada yer alıyor.

Tüketiciler, promosyon ürünlerine markadan bağımsız olarak yönelirken, indirim sunan mağazaları tercih edenlerin oranı %39, daha uygun fiyatlı markalara yönelenlerin oranı ise %35 oldu.

Kalite Vazgeçilmez Ama Ucuzluk Öncelikli

Her ne kadar tüketiciler fiyat odaklı bir tutum sergilese de kaliteyi göz ardı etmiyorlar. "Kaliteli ürünler için daha fazla ödeme yapmaya hazırım" diyenlerin oranı %40 seviyesinde. Bununla birlikte, daha düşük fiyat için büyük boy ürün tercih edenlerin oranı %72, küçük boy ürün tercih edenlerin oranı ise %58 olarak kaydedildi.

Taze Gıda ve Temel İhtiyaçlara Daha Fazla Harcama

Tüketicilerin cüzdan payında taze gıdaya yapılan harcamalar artış gösterdi. Araştırmaya göre, tüketiciler taze gıdaya %25, süt ve süt ürünlerine %18, taze ete %19 oranında daha fazla harcama yapmayı planlıyor. Bunun yanı sıra faturalara %24, ulaşım harcamalarına %21 ve sağlık/yaşam kategorisine %17 oranında daha fazla bütçe ayırmayı düşünüyorlar.

Ev dışı eğlence, teknoloji ürünleri ve tatil gibi kategorilerde ise harcamaların azaldığı görülüyor. Araştırma, tüketicilerin mevcut ekonomik koşullar altında önceliklerini yeniden şekillendirdiğini açıkça ortaya koyuyor.

Tüketici eğilimlerindeki bu değişim, gıda perakendecilerinden tedarik zincirine kadar birçok sektörde yeni stratejilerin belirlenmesini gerektiriyor.