Özlem Deniz Öztürk

Seçimlere çok kısa bir süre kaldı. Süre kısaldıkça anket sonuçlarını daha sıkı takip etmeye ve seçim tahminleri yapmaya başladık. İnsanların aklında hep aynı soru: “İlk turda biter mi?" Heyecan ile birlikte gerginlik de arttı. Bu seçim farklı çünkü sistem seçimi, özgürlük seçimi olacak…

Seçime katılacak adaylar ne kadar etkili olacak? Adayın kim olduğu kadar kullandığı dil de çok önemli. Dil iletişim aracıdır. Teknolojinin büyük kolaylıkları ile adayın seçmene sayı olarak ulaşması da çok kolay. Yeter ki doğru kanalları kullansın. Kullandığı kanallarda nicelik kadar nitelik de önemli. Hedeflenen kitleye ulaşmak kadar anlatılmak istenenin anlatılması da önemli. Seçmenin, vaatlerin gerçekleştireceğine iyi, etkili bir anlatım ile ikna etmesi çok kolay.

Hedef sıkılmadık el kalmayacak olması değil elini sıktığı seçmene kendini, partisini anlatması, kazandığı oy olacaktır... Seçmen adaydan ne istiyor? Adaydan duymak istediği nedir? Adayın yol haritasında oluşturduğu soruların kadınlara, gençlere, seçmenin yaşadığı yere ve okur yazar oranlarına göre değişmeli.. Aday seçmenin anladığı dilde konuşmalı ki istediğini almalı.

Siyasiler, özellikle Millet İttifakı tarafları çıktıkları televizyon programlarında anlaşılır bir dil kullanamadıkları için söylemleri de havada kalıyor. Örneğin eski ve yabancı kelimeleri çok fazla kullanıyorlar. Bunu yaparken belki farkında değiller, belki de ilgi çekmek için yapıyorlar. Yani biliyor havasına kapılmak için yapıyorlar. Bu yaptıklarıysa kazanç değil kayıp getiriyor. Seçmen kriterlerine göre yapılmış tanıtım aynı zamanda zamandan da tasarruf ettirecektir. Oysa uzun cümleler yerine anlaşılır dil kullanılsa tahmin ettiği sürenin  üzerinde olumlu cevabı oradan alacaktır.
.
14 Mayıs 2023’de yurtiçinde oy kullanacakların sayısı yaklaşık 57 milyon 85 bin 636 kişi. Bu sayının 28 milyon 929 bin 702'sini kadın seçmen (%50,7) oluştururken, erkek seçmenlerse 28 milyon 128 bin 904'ünü ( 49,3) oluşturmaktadır. İlk defa oy kullanacakların sayısı ise 4 milyon 904 bin 672’dir.  Adaylar, oy oranlarında hedefledikleri başarıyı yakalamak için elinde böyle verileri ellerinde bulundurmalıdır. Kadın seçmenlerin sosyal medyada en çok takip ettiği Instagram, Facebook, ilk defa oy kullanacak gençler TikTok, Twitter gibi sosyal medya araçlarında doğru kişiler ve doğru dil  kullanıldığı zaman istenilen başarıyı sağlayacaklardır. Kadınlar ne istiyor? Aile, çocuklarının can güvenliği, kadın ve çocuk haklarının korunması, çalışma özgürlüğü, iş olanakları, yumuşak dil gibi konular seçim vaatleri arasında olmalıdır. Gençler eğlenceli ve kısa çekilmiş videoları daha çok takip ediyorlar.

Muharrem İnce espirili, yaptığı danslarla gençlere ulaşmayı sağladı. Gençler tek başına olduğunu düşünüyorlar ve bunun için kendilerine daha yakın görüyorlar. Millet İttifakı'nda Ekrem İmamoğlu da TikTok çekimleri yapmalıdır. İmamoğlu, ilk seçimde de gösterdi ki gençlere daha yakın bir isim.

Bana göre diyerek bitirmek istiyorum... Muharrem İnce’nin ismi siyasiler tarafından çok kullanıldıkça bu durum gençlerin gözünde İnce'yi tek başına kahraman gibi gösterdiği gibi daha da hırslandırıyor. Eğer ekranlarda Muharrem İnce üzerindeki ilgi azalır, hatta hiç olmasa Muharrem İnce adaylıktan çekilir.