Türkiye’de AKP iktidarının ilk yıllarında, 2004 yılında 93 milyon dekar olan buğday ekim alanı 2019'da 68,5 milyon dekara düştü.

Seyhan Ziraat Odası Yönetim Kurulu Üyesi Cahit İncefikir, buğday ekim alanındaki düşüşün başlıca sebebinin hükümetin ithalata dayalı politikaları ve yerli üreticinin ısrarla desteklenmemesini olduğunu söyledi. 

Türkiye İstatistik Kurumu‘nun (TÜİK) verilerine göre 2020'nin ilk 11 ayında 4 milyon ton gübre ithal edilerek karşılığında 1 milyar dolar para ödendi. 9 milyar dolarlık canlı hayvan, 3 milyar dolarlık ise orman ürünleri ithalatı yapıldı. 1 kilo buğdaya 0,16 litre mazot alınabiliyor.

'PAZARLAMADA DA SIKINTI VAR'
Armağan Kabaklı’ya konuşan Cahit İncefikir 1975’te 1 kilo buğday ile 1,07 litre mazot alınabilirken, 2020 yılında 1 kilogram buğday fiyatının karşılığının 0,16 litre mazot olduğunu belirtti. Seyhan Ziraat Odası Yönetim Kurulu Üyesi İncefikir, Türkiye’de tarımsal yapıdaki bozuklukların, tarımsal ürünlerin pazarlama organizasyonuna da yansımakta olduğunu ifade etti. Ekilen araziden elde edilen üretimin gerçek değerinin, mevsim etkilerine, üreticilerin bilgi ve birikimine bağlı olarak değişim gösterdiğini anlatan İncefikir, şu ifadeleri kullandı:

Pandemi döneminde gıdanın önemi artarken ülkeler tarımsal üretimlerini artırmanın çabasına girmişlerdir. Yine aynı dönemde Türkiye ise tarımsal ithalatta Cumhuriyet tarihinin rekorunu kırmıştır.

'EN BÜYÜK SORUN BANKA BORÇLARI'
En büyük sorunun üreticilerin banka borçları olduğunu dile getiren İncefikir; artan girdi maliyetlerinin yanında çiftçinin en büyük sorununun kamu bankaları ve özel bankalara olan borcu olduğunu belirtti. Çifçilerin bankalara 130 milyar lira, tarım kredi kooperatifine ise 12 milyar lira olmak üzere 142 milyar lira resmi borcu olduğunu hatırlatan İncefikir şu açıklamada bulundu: 

Tohum, ilaç, mazot, elektrik, su ve diğer borçlarıyla birlikte bu borç 180 milyar lirayı aşıyor. Birçok tarımsal üründe olduğu gibi tarım girdilerinde de dışa bağımlıyız. Çiftçimiz yılda 6 milyon ton gübre kullanmaktadır. 2019 yılında 5 milyon ton gübre ithal edilerek 1,3 milyar dolar, 2020 yılının ilk 11 ayında ise 4 milyon ton gübre ithal edilerek karşılığında 1 milyar dolar para ödendi.