Belediyelerin toplu ulaşımda elektrikli otobüse yönelme kararları, “bu kadar da olmaz” dedirten tesadüflerin de birbiri ardına gelmesine de yol açtı. Özellikle megakent İstanbul’un başkanı Kadir Topbaş’ın, toplu taşıma hizmetini yürüten İETT’ye elektrikli otobüs alacaklarına ilişkin açıklama yapmasının ardından yerli malı ilk elektrikli otobüsün tanıtılması, satın almayla ilgili ihale sürecinde yaşananlar soru işareti bırakıyor haliyle insanların kafalarında.

Eskişehir, Konya, İzmir ve İstanbul büyükşehir belediyelerinin elektrikli otobüslere yönelmesi, petrole bağımlılığı azaltması ve temiz havaya katkı sağlaması nedeniyle ilgi görmeye başlayan elektrikli otobüsler için son zamanlarda ilginç gelişmeler yaşandı.

İstanbul Büyükşehir Belediye (İBB) Başkanı Kadir Topbaş’ın, geçen kasım ayı başında Belediye Meclisi’nde yaptığı konuşmada, 200 adet elektrikli otobüs alacaklarını açıklaması piyasayı hareketlendirdi.

Tesadüfün böylesi

Diğer belediyelerin elektrikli otobüs alımları çok daha az sayıda olduğu için Topbaş’ın açıklamasından sonra yaşananlar dikkat çekici. Topbaş’ın açıklamasından yaklaşık bir ay sonra, geçen aralık ayında, TEMSA ile ASELSAN, ortak üretimleri olan ilk yerli elektrikli otobüsü tanıttı. ASELSAN’ın geliştirdiği batarya ve motor TEMSA’ın ürettiği otobüslere uyarlandı. Çalış- malar bir süredir devam ediyordu ancak Topbaş’ın “200 otobüs alacağız” açıklamasında bir ay sonra yapılan tanıtım tesadüf mü?

İhale ertelendi yeni adaylar çıktı

Topbaş’ın açıklamasından sonra İETT 30 Aralık 2016’da, 200 adet elektrikli otobüs alı- mına onay verdi. İhalenin 11 Ocak 2017 tarihinde yapılacağı duyuruldu. Ancak, otobüslerin teslim tarihlerine ilişkin bir ilan düzeltmesi yayımlayan İETT, yeni ihale tarihini de 31 Ocak 2017 olarak duyurdu. İhaleye yaklaşık 10 gün kala İETT yeni bir duyuru daha yayımladı ve “İhale dokümanında yapılacak değişikliklerden dolayı” ihaleyi iptal etti. İETT 8 Mart 2017’de elektrikli otobüs alımına ikinci kez onay vererek, yeni ihale tarihini de 16 Kasım 2017 olarak açıkladı. Bir başka ifade ile elektrikli otobüs alımı ihalesini 10 ay ertelemiş oldu.

Yeni ihale tarihinin açıklamasından kısa bir süre sonra, 27 Mart 2017’de Karsan ve Bozankaya grupları, “iki şirketin, çevreci özellikleriyle toplu ulaşımın önemli gündem konularından biri olan ve yerel yönetimlerin büyük ilgi gösterdiği elektrikli otobüs için güçlerini birleştirdiği” vurgulanan stratejik işbirliği anlaşması imzaladıklarını açıkladı. Ortak. E-Karat adı verilen elektrikli otobüs Karsan’ın Bursa’daki tesislerinde üretilecek.

Tesadüf de olsa…

Yukarıda, İBB Başkanı Topbaş’ın elektrikli otobüs alacakları açıklamasından bir ay sonra TEMSA ve ASELSAN’ın, ortak üretim ilk yerli otobüsü tanıttığından söz etmiştik. Ayrıca söz konusu ihalenin iptal edilmesi ve ardından yeni ihalenin açılmasının akabinde Karsan ve Bozankaya şirketlerinin elektrikli otobüs üretimine yö- nelik işbirliği yaptıkları açıklaması karşımıza çıktı. Dolayısıyla bu gelişmeler kafamızda “tesadüfün böylesi” düşüncesine yol açtı. Ancak, her ne kadar böyle bir değerlendirme yapmış olsak da, Sadece İstanbul’u değil (ki aslında üreticinin asıl hedefi İETT olacak) diğer büyükşehir belediyelerini de göz önüne aldığımızda, elektrikli otobüs için dışarıya gidecek dövizin yurdumuzda kalacak olması sevindirici. Umarız araya iş bağ- layıcılar müdahil olmaz da hem İETT’in hem de diğer illerin talebi olan elektrikli otobüsler yerli firmalardan temin edilir.

Avatar
Adınız
Yorum Gönder
Kalan Karakter:
Yorumunuz onaylanmak üzere yöneticiye iletilmiştir.×
<strong>Dikkat!</strong> Suç teşkil edecek, yasadışı, tehditkar, rahatsız edici, hakaret ve küfür içeren, aşağılayıcı, küçük düşürücü, kaba, müstehcen, ahlaka aykırı, kişilik haklarına zarar verici ya da benzeri niteliklerde içeriklerden doğan her türlü mali, hukuki, cezai, idari sorumluluk içeriği gönderen Üye/Üyeler’e aittir.