Milli Savunma Bakanlığı, Gürcistan’da düşen ve 20 askerin şehit olduğu C-130 tipi askeri nakliye uçağıyla ilgili yeni bilgiler aktardı. Açıklamada, C-130 uçaklarının uçuşlarının 12 Kasım itibarıyla tedbir amaçlı durdurulduğu belirtildi. Kazaya ilişkin kamuoyunda gündeme gelen “7 kritik soru”ya da yanıt verildi.
Azerbaycan’daki Zafer Günü etkinlikleri kapsamında görev yapan birliği Türkiye’ye taşımak üzere havalanan C-130E uçağının, kalkıştan kısa süre sonra Gürcistan–Azerbaycan sınırına yakın Signagi bölgesinde düşmesi sonucu 20 askerin hayatını kaybettiği hatırlatıldı. Haftalık basın bilgilendirme toplantısının ardından yapılan açıklamada, kazanın önce–sonra zaman çizelgesi ve yürütülen çalışmalar ayrıntılı şekilde paylaşıldı.
Bakanlık, kazanın ardından sosyal medyada şehitlerin kimlik bilgilerinin resmi açıklama yapılmadan dolaşıma sokulduğunu, bu hesapların tespit edilerek haklarında suç duyurusunda bulunulduğunu duyurdu.
Paylaşılan zaman çizelgesine göre C-130E tipi uçak 11 Kasım’da Kayseri’den Gence’ye uçmuş, güvenli iniş sonrası 13.15’te Merzifon’a intikal için tekrar havalanmıştı. Uçakla 13.50’de yapılan son telsiz görüşmesi sonrası radyo ve radar teması kesildi. 14.34’te uçağın Tiflis’in güneyinde düştüğü bilgisi ulaşmıştı. Arama–kurtarma faaliyetleri Azerbaycan ve Gürcistan makamlarıyla eş zamanlı olarak başlatıldı; bölgeye İHA yönlendirildi. Gürcistan ekipleri 15.02’de enkaza ulaştı, bölge 17.00’de güvenlik altına alındı. 12 Kasım sabahı ortak çalışmalar sonucu uçaktaki 20 personelin tamamının şehit olduğu belirlendi. Naaşların bugün Türkiye’ye getirileceği bildirildi.
Açıklamada kazaya ilişkin 7 iddia soru–cevap formatında şöyle ele alındı:
-
Uçakta mühimmat var mıydı?
Uçakta yalnızca personel ve uçak bakım malzemesi bulunuyordu. Mühimmat taşınmıyordu. -
Düşüş nedenine dair bir bulgu var mı?
Şu aşamada erken. Kaza kırım incelemesi tamamlandıktan sonra kesin sebep açıklanacak. -
Radar kayıtlarında aynı dakikalarda bölgede bir helikopter görüldü mü?
Düşüş sonrası bölgeye giderek irtibat kurmaya çalışan Gürcistan’a ait helikopterdi. -
Uçak, Suudi Arabistan’ın hizmet dışına çıkardığı bir uçak mıydı?
Uçak 2012’de Suudi Arabistan’dan satın alındı, bakımları yapılarak 2014’te envantere girdi. 2022’de modernizasyonu tamamlandı. Hizmet dışı değil, ihtiyaç fazlası bir uçaktı. Suudi Arabistan C-130’ları kullanmaya devam ediyor. -
Uçak eski veya bakımsız mıydı?
“Eski uçak yoktur, bakımsız uçak vardır.” Uçağın tüm planlı bakımlarının yapıldığı, gövde–motor–pervane bakım geçmişinin düzenli olduğu ve son bakımının 11 Eylül–12 Ekim 2025 tarihlerinde gerçekleştirildiği belirtildi. -
Karakutu Türkiye’ye getirildi mi?
Uçağa ait FDR (Flight Data Recorder) ve CVDR (Cockpit Voice Data Recorder) cihazları analiz edilmek üzere Türkiye’ye getirildi ve Ankara’da incelemeye alındı. -
Diğer C-130 uçakları görevde kalmaya devam edecek mi?
12 Kasım 2025 itibarıyla tüm C-130 uçuşları tedbir amaçlı durduruldu. Teknik incelemeler tamamlandıkça uygun bulunan uçaklar yeniden uçuşa başlayacak.
Bakanlık açıklamasında, arama–kurtarma çalışmalarının hızla başlatıldığı, Gürcistan ekiplerinin yoğun çaba gösterdiği ve tüm süreç boyunca ilgili ülkelerle koordinasyonun sürdüğü vurgulandı.





