Malzeme pahalılığı prostetik makyajı zorluyor

8. Malatya Uluslararası Film Festivali kapsamında 'Türk Sinemasına Katkı Ödülleri' töreninde, Makyaj Sanatçısı Derya Ergün, sinema sektörüne verdiği katkılarından dolayı Yaşam Boyu Onur Ödülü’ne layık görüldü. Ergün, prostetik makyaj yapımında yurtdışından ithal edilen malzemlerin pahalılığına ve bu yüzden sektörün sekteye uğradığına da dikkat çekti.

Türkiye’nin yetiştirdiği en önemli ve en başarılı Makyaj Sanatçısı Derya Ergün, sayısız sinema filmleri, TV dizi ve programları, reklam ve sahne Showları olmak üzere daha birçok projeye verdiği emekten dolayı 8. Malatya Uluslararası Film Festivali’nde ‘Ömür Boyu Onur’ ödülünü aldı. Derya Ergün, aldığı ödülün onurunu ve gururunu yaşarken Festival Komitelerinin ödül verirken makyaj sanatçılarını görmezden gelmelerine ise sitem etti.

Yurt dışından aldığı çeşitli eğitimlerle kendini hep besleyen ve daima bir adım ileriye taşıyan makyaj sanatçısı Ergün, Türkiye’de malzemenin üretilmediğini ve yurt dışından ithal edilen malzemelerin çok pahalı olduğunu dile getirdi. Malzeme pahalılığından dolayı senaryonun bile değiştiğini söyleyen Ergün bu işin tamamen parasal zorlayıcılığı olduğunun altını çizdi. Bunlara rağmen başarının sırrının yılmadan çalışmak ve eğitimden geçtiğine inanan Derya Ergün, her yıl İngiltere’de yapılan MAKEUP ARTİST TRADE SHOW’lara katılarak mesleki bilgisini güncel tutmaya ve halen uluslar arası birçok workshop programlarına katılmaya devam ettiğini Toplumsal’la paylaştı.

Türkiye’de makyaj sanatçı denilince akla gelen ilk isimlerdensiniz. Sizi biraz tanıyabilir miyiz?

Meslek hayatıma 1977 yılında Ankara Devlet Tiyatrosu’nda başladım sonrasında ise İstanbul Devlet Opera Balesi’nde devam ettirip bu kurumdan emekli oldum. Ankara Devlet Tiyatrosu öncesinde ilk eğitimimi konservatuarın makyaj bölümünde aldım. Türkiye’den sonra yurtdışı eğitim sürecim başladı ve bu süreç Avusturya Viyana Balesi, İngiltere, Almanya başta olmak üzere birçok ülkedeki kozmetik ve special effect makyaj eğitimleri olmak üzere sayısız programlarla devam etti.

Sizi sektörde lider yapan nedir?

Makyaj konusundaki yeteneğim sadece güzelleştirici makyaj değil aynı zamanda special effect , tipleme, bady painting ve peruka konusunda da olduğu için çalıştığım projeler de çeşitlilik göstermekte. Zaten beni sektörde lider konuma getiren en önemli özelliğim de budur.

Birçok projede yaptım makyajların yanında sadece MUA kimliğim ile değil aynı zamanda süpervisor olarak da tasarım makyajları ile görev aldım.

Aynı zamanda bir de Derya Ergün Make Up Akademi’de da eğitimler vermeye devam ediyorsunuz. Çalıştığınız projelerden bahseder misiniz?

Sinema filmleri, TV dizi ve programlar, reklam, sahne Showları olmak üzere daha sayamadığım projelerin yanında farklı zamanlarda yaptığım işbirlikleri ile de açtığım okullarda eğitimler verdim. Derya Ergün Make up Akademi olarak açılan bu okullar arasında Kryolan ile yaptığım işbirliği benim için çok önemlidir. Kendi okulum dışında aynı zamanda Üniversitelerde de verdiğim eğitimler sektörde SENIOR MAKEUP ARTIST olarak anılmamı sağladı.

Gerek yurtiçi gerekse yurtdışında birçok projeye başarılı makyaj uygulamaları ile imza atmamın yanında yurtdışında aldığım mesleki eğitimlerle yeteneğimi birleştirip, makyaj konusunda Türkiye’de bir marka olmanın gurunu yaşamaktayım.

Türkiye’nin yetiştirdiği en önemli ve en başarılı Makyaj Sanatçısı olarak çalışıyor ve tanınıyor olmanın yanında eğitim verdiğim yüzlerce öğrencimle sektöre halen okulumda makyaj sanatçısı yetiştirmeye devam ediyorum.

Festival Komitesi umursamıyor

8. Malatya Film Festivali'nde ödül aldınız. Onur ödülünüz hayırlı olsun. Neler söylemek istersiniz?

Evet. Aldığım ödül çok enteresan bir ödül. Beni çok mutlu etti. Çünkü bir ‘Ömür Boyu Onur’ ödülü aldım. Şener Şen, Perran Kutman, Osman Sınav, Fono film sahibi Cemal Okan'la birlikte ömür boyu onur ödülü aldık. Malatya Film Festivali bizi onurlandırdı. Malatya Festival komitesine çok teşekkür ediyorum. Özellikle İpek Tuzcuoğlu beni ön plana çıkarmış. Bir onur ödülü töreni için özel bir gün tertiplendi. Malatya Belediyesi tarafında bir de gece yapıldı.

Bizim sinemacılar, bırakın ödülü falan yaptığımız filmleri bile ödüle layık görmüyorlar. Komitenin umurlarında bile değil. Ödül dağıtalım diye değil ama evet ödüle layık görülmeli. Yurtdışındaki Film Festivallerinde bu platformlarda o insanlar da ödül alıyor.

Bizde nasıl peki?

Bizimkiler görsel efektlerin içine makyajı da sokuyorlar. O ayrı bir olay, ne görsel efekti? Görsel efektin içinde falanca filanca diye. Antalya şimdi böyle vermeye başlamış diyorlar ama zannetmiyorum.

Ben bunu kişisel söylemiyorum ama benim dışımda da çalışan bir çok make up var. Güzel işler yapıyorlar. Bu insanları da ödüllendirin. Ödüllendirin ki bu insanlar da kalkınsın. Kendileri için bir şey yapsın, yarış içinde olsun. Bunları yapımcılara değil Antalya Film Festivali'ne, İstanbul Film Festivali'ne söylüyorum. Biraz değerlendirsinler, sanata, sanatçıya saygı duyuyorlarsa bütün hepsinin de biraz saygınlığını arttırmaları lazım.

Neden böyle oluyor, makeup görmesi gereken değeri göremiyor mu?

Bilemiyorum. Değer veriliyor. Yapımcıda sorun yok. Bunu düzenleyen ödülü veren insanlarda sorun var. Düşünülemiyor, nasıl bir kafa yapısıyla düşünülüyorsa ne, nasıl yorumlanıyorsa artık.

Malatya Film Festivali Onur verecek insanlara özel bir gece yapıyor, kırmızı halıda yürütüyor. Ve ömür boyu onur ödülü veriyor ve insanları da onurlandırıyor.

Plastik Makyaj yaparken dikkat: Kendinizi Güncelleyin

Plastik makyaj yaparken nelere dikkat etmek gerekiyor?

Teknoloji çok önemli. Bütün dünya bunu farklı boyuta getiriyor, başka şeyler yapıyor. Ben plastik makyaj efekti yapan insanları şuna benzetiyorum: Doktorluk gibi bir şey. Eğer kendinizi güncellemezseniz ki bu işin en ufak materyali bile Türkiye'de yok. Türkiye'de malzeme üretilmiyor. Üretilse bile çok daha gerisindeyiz. Bu nedenle hep güncellemelere dikkat etmek gerekiyor.

Malzemeler yurtdışından mı geliyor?

Malzemelerin tamamı yurtdışından geliyor. Burada satan yerler de var. Ben oralardan da alıyorum. Ama burada gördüğün malzemelerin hiçbiri Türkiye'de üretilmiyor. Efekt plastiklerinin hiçbiri Türkiye'de üretilmiyor.

Bu işin zorlayıcı tarafı ne?

Parasal.

Film çekimlerinde de siz kendi malzemelerinizi mi kullanıyorsunuz?

Zor durumda kalmamak için kendi malzemelerimi de kullandığım oluyor.

Malzeme pahalılığından senaryolar değişiyor

Yurtdışı eğitimleriniz var. Yurtdışı ile burayı kıyaslarsak nasıl bir fark var makyajda? Burada plastik makyaja talep nasıl? Yurtdışındakiler kadar önem veriliyor mu?

Veriliyor. Şu anda veriliyor. Tabi ki eskiye göre çok pahalı gelmeye başladı her şey. Pahalı olduğu için yapım şirketleri, pek yanaşmıyor. Prostetik bir işte yani maske olayında senaryo bile değişiyor. ‘Aman bu çok pahalıymış vaz geçelim’ dedikleri bile oluyor.

Yurt dışında bu iş çok iyi. Bizden iyiler. Çok çok çok yani. Burada zor iş. Workshoplara gidip para harcamaları lazım. Bizde malzemelerin pahalı oluşundan dolayı çok kısıtlı. Efekt yapılıyor bizde. 1 - 2 kişi iyi işler yapıyor. Onlar da sürekli yurt dışına gidiyorlar.

Makyajdan dolayı senaryonun değişmesi enteresan değil mi?

Hiç enteresan değil. Çünkü bu iş paraya dayanıyor. Plastik makyajda parayı verirseniz iyi iş çıkar. Vermezlerse de baya uğraşıyorlar düzeltmek, temizlemek için.

Türkiye'de neden malzeme üretilmiyor?

Türkiye'de sanayisi yok. Olsa, üretilse bile satacakları alan çok kısıtlı. Türkiye'de bir tek kan üretiliyor. O kanı da sanat yönetmenleri araştırıyorlar, kendileri üretmeye çalışıyorlar.

Türkiye'de üretileceğini zannetmiyorum, üretilemez. O başka bir sanayi. Plastik maskeler, efekt maskeler vs. Yüz kirletmek için pudra bile gerekli.

Plastik makyajı nasıl çalışıyorsunuz? Yapımı ne kadar zaman alıyor?

Heykeltıraş gibi çalışılıyor. Yüzün kalıbını alıp üstüne çamur çalışılıyor vs. Teknik yani. 1 ay gibi bir süresi oluyor.

Türkiye'de film bütçeleri çok değil. Bir Amerikalı 120 milyon dolara bir sinema filmi çekiyor. Sinemaya dair olan makyaj her şeyi kapsıyor; Kozmetik, plastik efekt, sakal bıyık...

Günümüzde makeup bloggerler çok popüler. Blogger'leri nasıl değerlendiriyorsunuz?

Çok enteresanlar. Mesleğe saygı gösteririm. Saygısızlık yapmam ama neden yani? Bu bir para tezgahı bir sürü insan tıklasın. Tıklanma rekoru kırılsın diye yapılıyor. Ben merak ediyorum bu bloggerleri gelsinler bir insanın yüzüne makyaj yapsınlar. Yapacaklarını sanmıyorum çok sorun yaşarlar. Bu ülkede zihniyet farklı olduğu için makyajın o olduğunu zannediyor. Ben mesela eğitim veriyorum. Herkes sanıyor ki beauty makyaj yapacağım. Hayır ben aslında makyajın tekniğini öğretiyorum. Teknik gösteriyorum. Fırça nasıl tutulacak, yüzün neresine gölge yapılacak, hangi ışıkta hangi fondöten? O bloggerlerin çoğuna sorsam hangi ışıkta hangi fondöten kullanılır bilmiyor. Trend neyse o markayı alıyor sürüyor yüzüne. Gün ışığına çıktığında o fondötenin nasıl bir şey olacağını bilmiyor. Onun için de hanımlar özellikle make up'ı böyle sanıyorlar. Önce tekniğini öğreneceksin bu işin. Aşağı yukarı herkes bir makyaj yapıyor. Ama benim burada verdiğim eğitim teknik.

Halkın şu olumsuzluğu var: bu meslekte hitap ettiğimiz kesim genelde kadınlar olduğu için onlar özellikle televizyonda gördüğü oyuncunun makyajının aynısının olmasını istiyor. İnsan anatomisi diye bir şey var. Çok geniş yüze parlak çalışamazsın. Yüzü kocaman olur bunu anlatamıyorsun.

Türkiye’de bu işin geleceği nasıl?

Bu iş için gelecek gelmiş artık. Sadece iyi malzemeleri takip etmek gerekli. Bu iş malzemeye dayalı. Elinde malzeme varsa makyajın her türlü efektini, plastiğini, kozmetiğini her şeyini çok iyi yaparsın yeter ki elindeki materyal düzgün olsun.

Malzemeye sahip olan herkes yapabilir mi?

1 liralık malzemeyle bile ben farklı bir makyaj yapabiliyorum. Aynı zamanda önemli olan tabi beceri ve el yeteneği de.

Avatar
Adınız
Yorum Gönder
Kalan Karakter:
Yorumunuz onaylanmak üzere yöneticiye iletilmiştir.×
<strong>Dikkat!</strong> Suç teşkil edecek, yasadışı, tehditkar, rahatsız edici, hakaret ve küfür içeren, aşağılayıcı, küçük düşürücü, kaba, müstehcen, ahlaka aykırı, kişilik haklarına zarar verici ya da benzeri niteliklerde içeriklerden doğan her türlü mali, hukuki, cezai, idari sorumluluk içeriği gönderen Üye/Üyeler’e aittir.