Hızla ulaşım dünyamıza giren elektrikli scooterlar için yasal düzenlemenin bir yıl içerisinde hazırlanması bekleniyor. Dünyada 800 bin, Türkiye’de ise 36 bin olacağının tahmin edildiği scooterlara ilişkin herhangi bir yasal düzenleme bulunmuyor. Bu durum trafikte tehlike yaratıyor.

Ulaştırma ve Altyapı Bakanlığı, konunun muhatapları ile Mikro Hareketlilik Ortak Akıl Toplantısı gerçekleştirdi. Toplantıda hazırlanması planlanan ilgili yönetmeliğe göre elektrikli scooter tanımı karayolları trafik kanununa eklenecek. Firmalar ise faaliyet izin belgesi almadan çalışamayacak.

EHLİYET VE YAŞ SINIRI
Söz konusu düzenlemeye göre araçların hızı saatte 18 km olacak ve azami hız sınırı 50 km/s olan yollarda kullanılamayacak. Kullanımına ilişkin ise 18 yaş üstü ve ehliyet şartı getiriliyor. Scooterlarda birden fazla kişi bulunmayacak ve kişisel eşyalar dışında eşyaların taşınmasına izin verilmeyecek. 

Yönetmeliğin esaslarının belirlendiği toplantıda, elektrikli scooterların şehir içi yollarda eğer bisiklet yolu yoksa sağ şeritten gidebilecekleri kaydedilirken, yapılan düzenleme ile birlikte trafik kurallarını ihlal eden elektrikli scooter kullanıcılarına trafik cezası uygulanabilmesinin önünün açıldığı da paylaşıldı.

Toplantıda, paylaşımlı elektrikli scooter işletmeciliği yapan firmalar için belirlenen şartlar da açıklandı. Buna göre, Türkiye'de faaliyet izin belgesi almayan firma artık elektrikli scooter kiralayamayacak.

İzin belgesi almak için de firmalarda 500 bin TL sermaye, en az 2 bin adet elektrikli scootera sahip olma, internet sitesi ve mobil uygulama bulundurma, sunucuların Türkiye'de bulunması ve kalite belgesi gibi şartlar aranacak. Yerlilik oranı yüzde 30 olan firmalarda ise en az bin adet scooter bulundurma şartı aranacak. Söz konusu şart için ilerleyen yıllarda yerlilik oranı yüzde 50'ye çıkarılacak.

Öte yandan, düzenleme ile paylaşımlı elektrikli scooter işletmelerinin tekelleşmesi, firmanın bir bölgede sahip olabileceği en fazla scooter sayısı ve yasaklı bölgeleri belirleme yetkisi UKOME veya İl Trafik Komisyonu'na veriliyor. Bu kapsamda, il nüfus kriterlerine göre, 'bölgenin nüfusu/250' toplam kapasitesini aşmayacak şekilde kullanım izni verilecek.

Üniversite ve havalimanı gibi yerlerde ise şehirler için alınacak izinler haricinde elektrikli scooter kullanımı serbest olacak ve bu araçların işletilebilmesine izin verilecek.

TCDD'NİN MARKASI 'ÇUF ÇUF' OLACAK
HaberTürk’ten Yiğitcan Yıldız’a konuşan Ulaştırma ve Altyapı Bakanı Adil Karaismailoğlu, TCDD'nin de elektrikli scooter geliştirdiğinin bilgisini paylaştı. 'Çuf Çuf' isimli elektrikli scooterların ilk etapta istasyonlarda hizmet vereceğini belirten Bakan Karaismailoğlu, elektrikli scooter için TCDD'nin yerli girişimlerden hizmet satın aldığını açıkladı.

Henüz yasal düzenleme olmadığı için yurtdışında hizmet veren paylaşımlı elektrikli scooter şirketlerinin bakanlığa başvuruda bulunamayacaklarını belirten Ulaştırma ve Altyapı Bakanı Adil Karaismailoğlu, toplantıda hazırlanan düzenlemenin yasallaşması ile birlikte bu durumun değişeceğini ve yurtdışındaki firmaların da gerekli şartları yerine getirmeleri ile Türkiye'de hizmet verebileceklerini kaydetti.

Bakan Karaismailoğlu, elektrikli scooterlara plaka uygulamasının şimdilik düşünülmediğini, fakat sicil ve şase numarası gibi takip mekanizmalarının geliştirileceğini de söyledi.

Ulaştırma ve Altyapı Bakanı, Anadolu kentlerinde hizmet vermek isteyen paylaşımlı elektrikli scooter işletmecilerinde aranacak en az scooter sayısının, ilerleyen dönemde 2 binin adedin altına çekilebileceğini de sözlerine ekledi.