Sağlık bakanı Koca; "Şu ana kadar Türkiye'de herhangi bir koronavirüs vakasına rastlanmadı. Bu, rastlanmayacağı anlamına gelmez.

- Bütün hazırlıklarımız var. Yapılması gereken ne ise her noktada hazırız. İlk günden itibaren bütün illerde referans hastaneleri oluşturduk." dedi

İşte Koca'nın açıklamasından öne çıkanlar;

Şu ana kadar Tükriye'de koronavirüs vakasına rastlanmadı ancak bu rastlanmayacağı anlamına gelmez. Dünyada hızla yayılıyor.

Biz bu süreçte İranlı hiç kimseyi almıyoruz.

Bu süreçte uçakta Kum geçmişi ve teması olanların olmaması gerekiyor. Havada iken bu süreçte varlığının bilinmesi, 4 kişinin soğuk algınlığı bulgularının bulunması sebebiyle riski minimalize etmek için karantinaya almamız gerektiğine karar verdik. Dolayısıyla bu endişeden dolayı ve hassasiyetimizden dolayı rotası İstanbul olan uçağı Ankara'ya çevirdik. Bu süreçte hastanemiz de hazırdı ortamlar daha uygundu.

Bu salgının her geçen gün ülkelere giderek yayıldığı dün Çin dışında 33 ülkede görüldüğü ve her gün artış durumu söz konusuydu.

Sonuçta giderek dünyaya yayılıyor, daha da önemlisi sınır komşumuz İran'da çok ciddi bir salgının başlamış olması söz konusu. Biz her türlü çabayı sarf ediyoruz. Biz bunu önlemeye çalışıyoruz ancak olmayacağı anlamına da gelmiyor. Biz her türlü önlemimizi alıyoruz, hazırız. Sağlık personelimizin yetiştirildiği, eğitildiği merkezler oluşturduk. Bu salgının Türkiye'ye girişini ne kadar geciktirebilirsek, bu süreçte ne kadar az etkilenebilir ülke olursak bizim için başarı olur.

Dünya Sağlık Örgütü acil durum ilan etmeden iki hafta önce önlem almaya başladık. Biz hızla Bilim Kurulu oluşturduk,Oluştururken de ülkenin birikimini kullandık. Hacettepe, Ankara Tıp Fakültesi, Gazi, Çapa Tıp gibi yerlerde yetkin kimler varsa, nerede durduğuna bakmaksızın bir Bilim Kurulu oluşturduk. Peki bunlar ne yaptı? Bir hafta sonu kapanarak, dünyada yayınlanmamış olan; sağlık çalışanlarının nasıl davranması gerektiğini belirten bir rehber yayınlandı ve biz bunu tüm çalışanlara ulaştırdık. Hangi hastanelerin referans hastane kabul edilip tedavi edileceği dahil olmak üzere çalışmalar yaptık. Sadece termal kamera ile takip ediyorsunuz diyebilirler ancak biz Dünya Sağlık Örgütü'nün 'acil durum' ilanından önce önlemlerimizi almaya başladık.

Çin'e uğrayan herkesi 14 gün gözetim altında tutuyoruz. Dün de biliyorsunuz böyle durumlarımız oldu. Tüm birimlerle yakın iş birliği içinde çalışarak sağlık taramaları yapılıyor, sadece termal kamera değil. Her türlü önlemi alıyoruz. Uçakta herkese broşürü veriyoruz. En ufak klinik bulguda kime nasıl müracaat edilmesi gerektiğini de kişilere belirtiyoruz.

İran'la ilgili, sınırı biz Pazar günü kapattık. Ancak Pazar günü öncesinde de, Kum ve Meşhed geçmişi olan kim varsa karantinaya almaya başladık. Türk vatandaşı olmayan her birini de sağlık kontrolünden geçirdik, şüphe durumunda almadık. Mesela bu süreçten önce kapatılmadan da önce 28 kişiyi geri gönderdik.

Risk kapıya geldi dolayısıyla süreç çok önemli. Bölgemizde sınırlarımızda risk artıyor. Bizim sınırlarımızdan geçişleri kontrol altına almamız gerekiyor. İran'a açılan 4 sınır kapısını kapattık.

İran'dan bu süreçte gelenler oluyoru. Kum'dan gelen herkesi karantinaya alıyoruz. Artık bu süreçte ülkeye girişlerini önlemek istiyoruz. Türk vatandaşlarımızı sahipsiz bırakmıyoruz, elimizden geleni yapıyoruz ancak Türkiye'deki vatandaşlarımızı da korumak durumundayız.

Dün gece itibariyle tamamen yasakladık. Hiç kimse alınmadı. Kum ve Meşhed geçmişi olanları 14 gün sınır ve sınıra yakın bölgede tutmak, ülke içine almamak yeni yaklaşımımız. Bu süreçte özellikle sınırda sahra hastaneleri kurulacak.

Vatandaşlarımız rahat olsun biz bilim kurulumuz, uzman isimlerimiz, bakanlıklarımız dahil olmak üzere önlemlerimizi alıyoruz. Biz virüsün ülkeye girmesini önleme çabasındayız. Dünkü uçak olayı bir hassasiyetin sonucu.

Biz bir uçağı Türk vatandaşı olmadığı için biz indirmedik ve sonunda uçağı başka bir Avrupa ülkesine indirdik. Ama uçak THY uçağıydı. Peki oradaki THY personelini ne yaptık? Durumu riske etmek istemedik, siz orada 14 gün gözetimde kalın dedik. Çünkü riske etmek istemiyoruz.