Umut Kurnaz

Zafer Partisi Genel Başkanı Ümit Özdağ, Türk siyasi tarihinde bir ilke imza attı; adeta 'influencer'lara özenerek giydiği kıyafetlerin reklamını yaptı.

Özdağ’ın sosyal medya hesabından alışveriş yapılması için bıraktığı linkse internet alışverişinde ‘güvenilir olmayan satıcılar’ klasmanında bir profile sahip, dahası tüketici kanununa, mesafeli sözleşmeler yönetmeliğine aykırı faaliyette bulunuyor.

Söz konusu tişört satıcısı, 27 Kasım 2014 tarihinde 29188 sayılı Resmi Gazete’de yayınlanan ‘Mesafeli Sözleşmeler Yönetmeliği’ beşinci ve altıncı maddelerine neredeyse tamamen aykırı faaliyet yürütüyor. Tüketicinin satıcı ile irtibat kurmasını sağlamak üzere ne bir açık adres ne de bir telefon numarası mevcut. Oysa yönetmeliğin, satıcıya ön bilgilendirme yükümlülüğü getirdiği beşinci maddesinin (c)ve (ç) bendinde bu açıkça zorunlu kılınıyor. Ne ilgili hesabın profil bilgilerinde ne de sipariş esnasında bu bilgiler paylaşılmıyor.

İADE VE DEĞİŞİM YOK
İlgi yönetmeliğin cayma hakkına dair dokuzuncu maddesi, “Tüketicinin herhangi bir gerekçe göstermeksizin cezai şart ödemeksizin sözleşmeden cayma hakkına sahip olduğunu, mal teslimine ilişkin sözleşmelerde ise tüketicinin veya tüketici tarafından belirlenen üçüncü kişinin malı teslim aldığı gün başlar. Ancak tüketici, sözleşmenin kurulmasından malın teslimine kadar olan süre içinde de cayma hakkını kullanabilir” diyerek tüketiciye iade hakkını tanıyor.

Özdağ’ın reklamını yaptığı şirketse bu hakkı topyekûn yok sayıyor.


BİLGİLERİN NASIL SAKLANACAĞI MEÇHUL
İlgili hesap siparişi işleme almak için isim-soy isim, telefon bilgisi ve adres talebinde bulunuyor; fakat istenilen bu bilgilerin nasıl ve ne kadar süre saklayacakları, bu bilgileri kimlerle paylaşabileceklerine dair herhangi bir bilgilendirme de bulunmuyor.

ÖZDAĞ, KİMİN REKLAMINI NİYE YAPTI?
Özdağ’ın paylaştığı hesap sosyal medyada kendisini ‘Ay Tekstil’ olarak tanıtıyor. Fakat ödemeleri ‘Ay Haber Medya Hizmetleri Sanayi Ticaret Limited Şirketi’ adına topluyor. İlk bakıldığında bir medya şirketinin tişört ve gömlek satışı garip gelse de küçük bir araştırmayla  anlaşılabilir bir hal alıyor.

Şirket, Özdağ’ın parti kurma kararını açıkladığı dönemde Aycan Şap tarafından kuruluyor. Zira Aycan Şap da Zafer Partisi üyesi ve Parti’ye bağlı çalışma yürüten ‘21. Yüzyıl Türkiye Enstitüsü’nde işletme müdürü.

Aycan Şap’ın patronu olduğu firmayı hiçbir yerde duyurmaması, profilinde geçirmemesi, Zafer Partisi ile kurduğu ilişki ağı ve Ümit Özdağ’ın yaptığı reklam düşünüldüğünde firmanın, gerçekte Şap’ın şahsi yatırımı mı yoksa Zafer Partisi'ne mali kaynak yaratmak için kurulan bir şirket mi kurulduğu sorusunu akıllara getirdi.