Yandaş medya, megakent İstanbul’da bozulan, yolda kalan toplu taşıma araçlarını uzun bir süredir gündemde tutuyor. İstanbul Büyükşehir Belediyesi’ne (İBB) bağlı İstanbul Elektrik Tramvay ve Tünel İşletmeleri (İETT) Genel Müdür Yardımcısı İrfan Demet, BirGün’e yaptığı açıklamada, arızalanan otobüs verilerinden otobüs filosunun durumuna ve İETT’ye bırakılan borç yüküne kadar birçok konuda bilgi verdi.

ARIZALARDA AZALMA VAR
BirGün
'den İsmail Arı'nın haberine göre, istatistiklere bakıldığında otobüs arızalarının önceki yıllara göre azaldığını belirten Demet, “Otobüs arızalarının geçtiğimiz beş yıllık istatistiklerini çıkardık. Arızaların sayısı 2017’den 2019’a kadar yükselmiş ama 2019’dan sonra düşmeye başlamış. 2019 yılında günde 577 araç arızalanırken 2020 yılında bu rakam 412’ye, 2021 yılında ise 409’a düşmüş. Yani aslında araç arızalarında bir azalış söz konusu” dedi.

Bu verilere karşın otobüs arızaları üzerinden bir algı oluşturulmaya çalışıldığını söyleyen Demet, “İETT’ye bağlı 6 bin 286 otobüs var. Bunun 3 bin 41’i de özel halk otobüsü. Biz dönüşüm kapsamında tüm özel halk otobüslerini de sarıya boyadık. Önceden mavi renkteki özel halk otobüsü arızalandığında halk otobüsü denip geçiliyordu; ama otobüsler sarı renge boyanınca bu otobüsler için de bakın İETT’nin otobüsleri bozuluyor denilerek algı oluşturulmaya başlandı” diye konuştu.

YAŞ ORTALAMASI ÇOK FAZLA
Demet, İETT’ye ait otobüslerin yaş ortalamasının çok fazla olduğunu ve filonun yenilenmesi gerektiğini vurguladı: “Her yıl yaşlanan bir filomuz var. 2017’de filo yaş ortalaması 5 iken 2019 yılı seçim döneminde bu 7’ye yükseldi. Şimdi otobüs filomuzun yaş ortalaması 9, metrobüs filomuzun yaş ortalaması ise 10.”

Aslında metrobüs hattındaki bir otobüsün ömrünün 1 milyon kilometre olduğunu kaydeden Demet, “Ama biz 1 milyon 800 bin kilometreye dayanmış otobüslerle bu hatta halkımıza hizmet vermeye çalışıyoruz. Çünkü otobüslerimizi dış kredi onayı verilmediği için yenileyemiyoruz. Geçtiğimiz yılın sonunda 300 metrobüs aracımızı yenilemek için bir rapor hazırlayarak Cumhurbaşkanlığı’na gönderdik ama yaklaşık 10 ay oldu ve dış kredi talebimiz hâlâ onaylanmadı. Biz de 160 aracı öz kaynaklarımızla aldık” ifadelerini kullandı.

İETT’YE 140 MİLYON AVRO BORÇ BIRAKILMIŞ
Toplu taşımada kullanılan bir otobüsün ömrünün ortalama 10 yıl olduğunu ama İETT filosunda 15 yaşında otobüslerin bulunduğunu söyleyen Demet, sözlerini şöyle sürdürdü:“Bizim şu anda 15 yaşın üstünde 515 tane otobüsümüz var. Bu araçlar artık sinyal veriyor ama bir yandan da araçlarımız 2017 yılına göre daha az arıza yapıyor. Parti parti araç alımı yapmak istiyoruz. Her yıl en az 300 otobüs alarak en eski araçlardan başlayıp filomuzu yenilemek istiyoruz. Hatta keşke imkânımız olsa da her yıl bin araç alsak. Ama İETT’ye önceki dönemlerden toplam 140 milyon avro borç bırakılmış. Biz hem o borçları ödemeye çalışıyoruz hem de nasıl yeni otobüs alabileceğimizi düşünüyoruz.”

Bazı firmaların önceki dönemlerden kalan alacakları nedeniyle kendilerine ihtar çektiğini anlatan İETT Genel Müdür Yardımcısı İrfan Demet, “2013 yılında taksitle yeni otobüsler alınmış ama 2017 yılındaki taksitleri dahi ödenmemiş” dedi.