Toplumsal Ankara

Eğitim Sen tarafından 4 Eylül'de yapılan “Uzaktan Eğitim” çalıştayının raporu kamuoyu ile paylaşılmıştı. Raporda; Mart ayında başlatılan ve “acil uzaktan öğretim” sürecinde, aradan geçen zaman dilimi içinde bu alanı geliştirici hiçbir çalışmanın yapılmadığı, Milli Eğitim Bakanlığı’nın gerekli önlemleri almadığı, sürecin sağlıklı ve verimli yürütülmesine dair etkili çalışmalar uygulamaya koymadığı vurgulanmıştı. Sendikanın uzaktan eğitimle ilgili raporu Meclis gündemine geldi.

Raporda dile getirilen sorunları ve çözüm yollarını bir önergeyle Meclis gündemine taşıyan HDP Adana Milletvekili Tülay Hatimoğulları, Milli Eğitim Bakanı Ziya Selçuk'tan yanıt istedi.

UZAKTAN EĞİTİM PLANLI İŞLETİLMEDİ
Çalıştayda, eğitim emekçileri ve bilim insanlarının uzaktan eğitim deneyimlerini, yaşadıkları sorunları dile getirdiğini aktaran Hatimoğulları, "Uzaktan eğitim süreci belirli bir plan ve program dâhilinde işletilmemiştir. MEB’in süreci, iyi planlanmış, aşamaları belirli bir 'öğretim tasarımı' üzerine inşa etmediği ortaya çıkmıştır. Bu süreçte karşı karşıya kalınan en büyük problem hâlihazırda var olan eşitsizliklerin daha da artması, katlanarak çoğalması olmuştur" dedi.

BİRÇOK ÇOCUK UZAKTAN EĞİTİME ULAŞAMADI
"Özellikle sosyoekonomik durumu iyi olmayan düşük gelirli aileler, yoksul aile çocukları, tarım işçisi çocuklar, anadili farklı olan çocuklar uzaktan eğitime ulaşamamış, sistemin dışında kalmışlardır" diyen HDP'li vekil, "Kısıtlı imkânlarla uzaktan eğitime erişim sağlayabilen, ailenin ortak cep telefonunu kullanan çocuklar da bu süreçte internet erişimi, uygun zaman ve mekân olmayışı gibi nedenlerle eğitim haklarından mahrum edilmiştir. EBA üzerinden yürütülen canlı derslere katılım, birçok okulda %15-20 dolaylarında kalmıştır. Öğrencilerin dersleri izlemek için gerekli teknolojik donanım ve internetten yoksun olmaları eşitsizliklere yol açmış, anayasal bir hak olan eğitim hakkı kullanılamaz hale gelmiştir" ifadelerini kullandı.

Önergede şu sorulara yer verildi:

1. Türkiye’de pandeminin görüldüğü Mart 2020’den bu yana Bakanlığınızca ‘pandemi koşullarında eğitim’ üzerine neden etkin çalışmalar yapılmamıştır? İyi planlanmış, aşamaları belirli bir plan dahilinde olan “öğretim tasarımı” neden inşa edilmemiştir?

2. Yoksul aile çocuklarının, tarım işçisi çocukların, anadili Türkçe olmayan çocukların uzaktan eğitime ulaşamaması sorunu neden görmezden gelinmektedir?

3. Televizyondaki derslerini sırayla izlemek zorunda kalan çok çocuklu ailelerde, ortak cep telefonu kullanan ailelerde, tüplü televizyonu ile EBATV’ye ulaşamayan ailelerde; internet erişimi, uygun zaman ve mekanı olmayan çocukların eğitime erişmek konusunda yaşadığı eşitsizliği ortadan kaldırmak üzere çalışmalarınız olacak mıdır?

4. Yüz yüze eğitime kıyasla çok daha sınırlı olan uzaktan eğitimde ve canlı derslerde, örgün eğitimde uygulanan müfredatın aynısı verilmeye çalışılmış; müfredatta bir seyreltme ve azaltma yoluna gidilmemiştir. Bu konuda ve etkileşimli kitapların yokluğu, uzaktan eğitime uygun basılı ve dijital materyallerin yetersizliği üzerine Bakanlığınızca çalışmalar yapılacak mıdır?

5. Canlı ders uygulamalarında EBA alt yapısının yetersizliği, sistemin sürekli çökmesi gibi sorunların çözümü için gerekli teknik altyapı çalışmaları yapılacak mıdır?

6. Canlı derslerin planlamasında ve EBA TV yayınlarında çocukların sosyal-toplumsal gelişimine, bireysel ilgi ve yeteneklerine yönelik hiçbir çalışmaya yer verilmemiştir. Bunu telafi etmek için adım atılacak mıdır?

7. Özel uzmanlık gerektiren bir iş olan dijital içerik geliştirme konusunda öğretmenlere yönelik hizmet içi eğitim ya da teknik destek verilmemiş olması, derslerin verimini olumsuz etkilemiştir. Öğretmenlere dijital içerik üretme eğitimi ve teknik destek verilmesi sağlanacak mıdır?

8. Uzaktan eğitime uyumlu basılı materyallerin eş zamanlı olarak öğrencilere verilmesi sağlanacak mıdır?

9. EBA platformunun daha kullanışlı bir tasarıma kavuşturulması ve Öğrenme Yönetim Sistemi (ÖYS) işe koşularak öğrencinin devamsızlığı, yaptığı ödevler, yaptığı sınavlar ve başarı grafiklerinin yer aldığı öğretmen, veli ve öğrenciye açık bir tasarıma kavuşturulması için Bakanlığınız gerekli adımları atacak mıdır?

10. Canlı uzaktan eğitimde öğrencilerin güvenlikle ilgili sorunu çözülememiş ve bu nedenle MEB tarafından ses ve kameraların kapatılmasının önerilmesiyle canlı ders tek taraflı videoya dönüşmüş, bu da etkileşimi yok etmiştir. Güvenlikle ilgili sorunu çözerek derslerin interaktif geçmesinin önünü açmak üzere çalışmalarınız var mıdır?

11. Veli ve öğrencilere yönelik uzaktan rehberlik ve psikolojik destek birimleri kurulması, destek hatları aracılığıyla 7/24 teknik destek sağlanması önerileri üzerine çalışmalar yapılacak mıdır?

12. MEB’in acil olarak; öğretmenler, konunun uzmanları, sendikalar, ebeveynler ve ilgili kitle örgütleriyle bir araya gelerek tüm yanlarıyla uzaktan eğitime ilişkin eksiklikleri ve aksaklıkları ortaya koyması gerekmektedir. Bu bir araya geliş Bakanlığınızca planlanmakta mıdır?