Toplumsal İstanbul

İstanbul Büyükşehir Belediyesi iştiraki İstanbul İstatistik Ofisi'nin "İstanbul Bakkalları ve Veresiye Alışveriş Pratikleri Araştırması” sonuçlarına göre; bakkalların yüzde 71,1’i veresiye defteri tutuyor. Veresiye alınan ürünlerin başında da ekmek, yumurta ve sigara geliyor.

Araştırma kapsamında İstanbul’da 39 ilçeden 402 mahalle bakkalı ile görüşme yapıldı. Araştırmaya göre zincir market şube sayılarındaki yüzde 100’ün üzerindeki artış ile beraber bakkallar ekonomik olarak zorluk yaşamaya başladı. Son on yıla Türkiye geneline bakıldığında faaliyet gösteren bakkalların sayısı yüzde 30’un üzerinde azaldı. İstanbul’da ise 20 bin civarında bakkalın faaliyetlerine devam ettiği gözlendi.

VERESİYEDE CİDDİ ARTIŞ
Veresiye alışveriş yapan kişi sayısı yüzde 32,2 arttı. Bakkallara pandemi öncesi dönemde aylık ortalama veresiye alışveriş yapan kişi sayısı sorulduğunda bir bakkaldan ortalama 24 kişinin veresiye alışveriş yaptığı belirlenirken pandemi sürecinde veresiye alışveriş yapan kişi sayısının yüzde 32,2 artarak 31 kişiye yükseldiği belirlendi.

EKMEK, YUMURTA, SiGARA...
Veresiye talebinin en yüksek olduğu ürünler ekmek, yumurta ve sigara oldu. Bakkallara yöneltilen “Veresiye taleplerini düşündüğünüz zaman, en sık veresiye yazdırılan ürünü söyler misiniz” sorusuna verilen yanıtlarda ekmek ilk sırada yer alırken yumurta ikinci, sigara ise üçüncü sırada yer aldı. Veresiye alışverişin en çok yapıldığı bu üç ürünü ise sırasıyla; peynir, yağ, çay, bakliyat, süt, şeker ve yoğurt takip etti. Bakkalların yüzde 84,4’ü, pandemi ile birlikte satış hacimlerini önemli ölçüde artıran online alışveriş siteleri ve eve ürün tedarik eden internet girişimlerinin yaygınlaşmasından dolayı zorluklar yaşadığını belirtti.