banner230

banner229

Hiç akıllanmıyorlar: Avrasya Tüneli ve Osmangazi Köprüsü için yaşananlar tekrar edecek

CHP Aydın Milletvekili Süleyman Bülbül, “Aydın-Denizli otoyolunda da günlük 35 bin araç garantisi veriliyor ama yolun en işlek bölümünden 22 bin araç geçiyor" derken, "Avrasya Tüneli ve Osmangazi Köprüsü için yaşananlar tekrar edecek, olan yine vatandaşa olacak" dedi.

Emek Ve Ekonomi 09.08.2020, 14:53
Hiç akıllanmıyorlar: Avrasya Tüneli ve Osmangazi Köprüsü için yaşananlar tekrar edecek
Toplumsal Haber Merkezi

CHP Aydın Milletvekili Süleyman Bülbül, 9 kere ertelendikten sonra onaylanan Aydın-Denizli Otoyol Projesinin ihalesi hakkında açıklama yaptı. Karayolları Genel Müdürlüğü’nün ulaşım verilerini gösteren Bülbül, günlük 35 bin araç garantisi verilen yolun en işlek bölümünden 22 bin civarında araç geçtiğini hatırlattı.

Proje ihalesinin oyuncak haline geldiğini söyleyen Bülbül, “Projenin genel bütçeden yapılması gerekiyordu” dedi.

BÜTÇENİN KARA DELİĞİ...
Bu projenin, Yap-İşlet-Soy modeli olduğunu bir kere daha belirten Bülbül şunları söyledi:

Bu otoyol projesinde izlenecek Yap-İşlet-Devret modelinin Yap-İşlet-Soy modeli olduğunu daha önce de söylemiştik. Bu model artık bütçenin bir kara deliği haline geldi. Kamu kaynaklarımız hiç uğruna sömürülüyor. Bunun örneklerini AKP bize pek çok kez yaşattı.

Avrasya Tüneli için yıllık 25,6 milyon araç garantisi verilmişti. Bu rakama ulaşılamadığı için son 3 yılda şirkete 470 milyon TL ödendi. Bu yıl 400 milyon TL’den fazla ödeme yapılması bekleniyor. Bir diğeri Osmangazi köprüsü, şirkete 2019 yılı için araç geçiş garantisi kapsamında 2.5 milyar TL’yi aşkın ödeme yapıldı. Araç geçişleri, devletin garanti verdiği sınırının altında kalması nedeniyle vatandaşın cebinden ödeniyor.

'HALKIN PARASINI YANDAŞ ŞİRKETLERE PEŞKEŞ ÇEKİYORLAR'

Yap-İşlet-Soy modelinin diğer örneği ise Zafer Havalimanı. 2019 yılı için 1 milyon 232 bin yolcu garantisi verilmişti. Ama sayı 82 bin civarında kaldı. Bu yıl içinse verilen garanti 1 milyon 279 bin. Nisan ayına kadar uçan yolcu sayısı ise 14.256 oldu. Şirkete 2012’den beri hazineden ödenen toplam tutar 39 milyon 158 bin Euro. 2044’e kadar tahmini ödenmesi beklenen tutar ise 205 milyon 281 bin Euro şeklinde. Garanti verilen yolcu sayısı, gerçek sayının yakınından bile geçmiyor. Vatandaşın parasını yandaş şirketlere peşkeş çekiyorlar.”

150 MİLYON LİRAYI KİM ÖDEYECEK
CHP Aydın Milletvekili Süleyman Bülbül, şöyle devam etti:

Aydın-Denizli otoyolunda da günlük 35 bin araç garantisi veriliyor ama yolun en işlek bölümünden 22 bin araç geçiyor. Günde 22 bin 500 araç, yılda 8 milyon 212 bin 500 araç yapıyor. Garanti edilen 35 bin araç ise 12 milyon 775 bin yapıyor. Bu hesaba göre 4 milyon 562 bin 500 aracın parasını kim ödeyecek? Her yıl taahhüt edilen yaklaşık 150 milyon TL'lik kısmı kim ödeyecek? Bu kadar aracın parası neden yurttaşın cebinden çıkıyor? Bugünlerde yükselen kurları da düşündüğümüzde, Avrasya Tüneli ve Osmangazi Köprüsü için yaşananlar tekrar edecek, olan yine vatandaşa olacak.

Aydın’dan otomobille İzmir’e gelen vatandaş 5 TL ödüyor. Aynı uzaklıktaki Denizli’den bir vatandaş, kurlarda bugünlerde yaşanan yükselme de göz önünde bulundurulduğunda Aydın’a geliş için 60 TL ödeyecek. Böyle bir şey nasıl mümkün oluyor? Cevap alamasak da Sayın Bakan’a proje hakkında sorular yöneltmiştik. AKP’nin elinde oyuncak olan bu proje ihalesinde son nokta dün konuldu. Bakan her şeye rağmen otoyolun bölgeye büyük rahatlık ve katkı sağlayacağı söyledi.

Sayın Bakanın bahsettiği, otoyolun sağlayacağı rahatlık ve katkının vatandaş için geçerli olmadığını görüyoruz. Yoldan geçen de geçmeyen de para ödemek zorunda kalacak. Proje neden genel bütçeden yapılmıyor? Bu durum ne mantığa ne de vicdana sığar.

Bu şartlarda yapılacak otoyolda Yap-İşlet-Devret modeli yine ne bir kamu yararı ne bir kamu hizmeti içeriyor. Yapılan bu projeler kim için ne için yapılıyor? Otoyol, müteahhitler ve şirketler kar etsin diye mi yapılır? Yoksa vatandaşa sunulan kamu hizmeti için mi? Ne yazık ki bunun cevabının, vatandaş ve kamu hizmeti için olmadığı açık. Müteahhitler zengin ediliyor, şirketlere peşkeş çekiliyor. Bu da yetmezmiş gibi, AKP’nin bu hesapsızlığının ve çıkarcılığının ceremesi yine yurttaşın omzunda.

Bir diğer merak konusu ise projeye ilişkin yapılan ihaleler. 9 defa ertelenen/iptal edilen diğer ihaleler neden iptal edildi? İptal gerekçeleri neydi? Tüm bunlar kamuoyuna açıklanmadı. Ama biliyoruz ki AKP yönetiminde tüm bu sorulara yabancı değiliz.

Yorumlar (0)
26
az bulutlu
Puan Durumu
Takımlar O P
1. Beşiktaş 39 81
2. Galatasaray 39 81
3. Fenerbahçe 39 79
4. Trabzonspor 39 68
5. Sivasspor 39 62
6. Hatayspor 39 61
7. Alanyaspor 39 57
8. Karagümrük 39 57
9. Gaziantep FK 39 55
10. Göztepe 39 51
11. Konyaspor 39 49
12. Rizespor 39 48
13. Kasımpaşa 39 46
14. Malatyaspor 39 45
15. Başakşehir 39 45
16. Antalyaspor 39 43
17. Kayserispor 39 41
18. Erzurumspor 40 40
19. Ankaragücü 39 38
20. Gençlerbirliği 39 38
21. Denizlispor 39 28
Takımlar O P
1. Adana Demirspor 34 70
2. Giresunspor 34 70
3. Samsunspor 34 70
4. İstanbulspor 34 64
5. Altay 34 63
6. Altınordu 34 60
7. Ankara Keçiörengücü 34 58
8. Ümraniye 34 51
9. Tuzlaspor 34 47
10. Bursaspor 34 46
11. Bandırmaspor 34 42
12. Boluspor 34 42
13. Balıkesirspor 34 35
14. Adanaspor 34 34
15. Menemenspor 34 34
16. Akhisar Bld.Spor 34 30
17. Ankaraspor 34 26
18. Eskişehirspor 34 8
Takımlar O P
1. Man City 35 80
2. M. United 36 70
3. Leicester City 36 66
4. Chelsea 36 64
5. Liverpool 35 60
6. West Ham 35 58
7. Tottenham 35 56
8. Everton 35 56
9. Arsenal 36 55
10. Leeds United 35 50
11. Aston Villa 35 49
12. Wolverhampton 35 45
13. Crystal Palace 35 41
14. Southampton 35 40
15. Burnley 35 39
16. Newcastle 35 39
17. Brighton 35 37
18. Fulham 35 27
19. West Bromwich 35 26
20. Sheffield United 35 17
Takımlar O P
1. Atletico Madrid 36 80
2. Real Madrid 36 78
3. Barcelona 36 76
4. Sevilla 36 74
5. Real Sociedad 36 56
6. Real Betis 36 55
7. Villarreal 36 55
8. Celta de Vigo 36 50
9. Athletic Bilbao 36 46
10. Granada 36 45
11. Osasuna 36 44
12. Cádiz 36 43
13. Levante 36 40
14. Valencia 36 39
15. Deportivo Alaves 36 35
16. Getafe 36 34
17. Huesca 36 33
18. Real Valladolid 36 31
19. Elche 36 30
20. Eibar 36 30