Gündem

ABD’li eski pilottan C-130 kazası yorumu: “Bu uçak böyle parçalanamaz”

ABD Donanması’nda askeri kargo ve özel görev uçakları kullanan deneyimli pilot Steve Scheibner, 20 Mehmetçiğin şehit olduğu C-130 kazasına ilişkin dikkat çekici değerlendirmelerde bulundu. Emekli pilot, kazaya dair görüntülerin uçağın normal koşullar altında bu şekilde parçalanamayacağını gösterdiğini belirterek sabotaj ve “iç patlama” ihtimaline işaret etti. Scheibner, olayda dışarıdan füze ya da dış müdahale izine rastlanmadığını da vurguladı.

Loading...

ABD Donanması’nda askeri kargo ve özel görev uçakları kullanan deneyimli pilot Steve Scheibner, 20 Mehmetçiğin şehit olduğu C-130 kazasına ilişkin dikkat çekici değerlendirmelerde bulundu. Emekli pilot, kazaya dair görüntülerin uçağın normal koşullar altında bu şekilde parçalanamayacağını gösterdiğini belirterek sabotaj ve “iç patlama” ihtimaline işaret etti. Scheibner, olayda dışarıdan füze ya da dış müdahale izine rastlanmadığını da vurguladı.

Kariyeri boyunca hem askeri hem sivil uçaklarda görev yapan Scheibner, C-130’un havada bu denli parçalanmasının uçak gövdesinin yaşıyla açıklanamayacağını söyledi. Söz konusu uçağı "İsviçre çakısı" olarak nitelendiren pilot, C-130’ların dünyanın dört bir yanında aktif şekilde uçtuğunu hatırlattı. Scheibner, kendi YouTube kanalında kazaya ait görüntüleri değerlendirerek sabotaj ihtimalini öne çıkardı.

Deneyimli pilotun yorumlarının öne çıkan bölümleri şöyle aktarıldı:

"C130 Hercules nakliye uçağı seyir esnasında parçalanıyor. Bu inanılmaz. Kanatların uçlarından akan şey yakıt. C130 yakıt boşaltırken kanat uçlarından akış gerçekleşiyor. Görüntüde eksik olan şey, uçağın kuyruğu ve kokpiti. Paramparça olmuş. Daha önce hiç böyle bir şey görmemiştim.
Görüntünün hemen başında uçağın kuyruğunun, gövdesinin veya kokpit kısmının kendi kendine serbest süzüldüğünü gördünüz. Peki böyle bir şeye ne sebep olabilir? Açıkçası hiçbir fikrim yok. Buna neyin sebep olabileceğini hayal etmek zor.
Alçalmaya devam ederken kanatlar hâlâ kısmen uçuyor ve spiral çizerek yere doğru iniyor. Bir dakika içinde bir dağ sırtının altına inecek ve sonra birkaç saniye içinde bir ateş topu görüyoruz. Bu esnada uçağın geri kalan parçaları hâlâ düşüyor. Yani uçak uçuş sırasında parçalanıyor. Tam olarak nedenini bilmiyoruz.
Bu uçak parçalandığında neredeydi? Gürcistan-Azerbaycan sınırına yakındı. Bir Türk Hava Kuvvetleri C130'u. İsviçre çakısı gibi bir uçak. Çok eskiden beri varlar. C130'un ilk uçuşu 1954'teydi. 1956'da ABD Hava Kuvvetleri'nde hizmete girdi.
Evet çok yaşlı. Benden ve çoğunuzdan daha yaşlı. Bu uçağın gövdesinin tam olarak kaç yaşında olduğunu bilmiyorum. Muhtemelen 1950'lerden kalma bir model değil. Ancak bir uçak, ne kadar eski olursa olsun, uçuş sırasında böyle parçalanmaz.
Bunun bir sebebi olmalı. Ya içeride bir şey olmuştur ya da dışarıda bir şey. Uçaktaki 20 kişinin hepsi de can verdi. C-130 için tipik irtifa olan 24000 fite kadar tırmandı. Ben buna benzer bir uçak uçurdum. Kullandığım P3'te de aynı motorlar var. Allison T-56 motorları. Güzel bir uçak. Hem de çok yönlü."

MSB’den iddialara yanıt: “Eski uçak yoktur, bakımsız uçak vardır”

Uçağın geçmişine yönelik tartışmalar üzerine Millî Savunma Bakanlığı, C-130’un bakım durumuna ilişkin bir açıklama yayımladı. Bakanlık, uçağın bakımının Türkiye’de düzenli şekilde yapıldığını belirterek şu ifadeleri kullandı:

"Eski uçak yoktur, bakımsız uçak vardır. Bahse konu uçakların bakımları ülkemiz tarafından düzenli olarak yapılmaktadır. C-130 uçakları hâlihazırda 70’ten fazla ülkede aktif olarak kullanılmaktadır. Düşen uçağımıza ait karakutu olarak tabir edilen FDR (FLIGHT DATA RECORDER) ve CVDR (COCKPIT VOICE DATA RECORDER) cihazları incelenmek maksadıyla ülkemize getirilmiş, Ankara’da incelemeye alınmıştır. Uçaklarımızın uçuşları 12 Kasım 2025 itibarıyla tedbiren durdurulmuştur. Detaylı olarak tüm teknik incelemeler yapılıp kontrolleri sonrasında incelemesi tamamlanan uçakların uçuşları tekrar başlayacaktır. Bahse konu uçak 21 Ocak 2012 tarihinde Suudi Arabistan’dan satın alınmış, bakımlarının yapılmasını müteakip 2014 yılında envantere alınmıştır. Modernizasyonu yapılarak 2022 yılından itibaren kullanıma verilmiştir. Bu tarihten günümüze kadar düzenli bakımlarla hizmette kullanılmıştır. Ancak iddia edildiği gibi kullanıcı ülke tarafından hizmet dışına çıkarılan değil, ihtiyaç fazlası uçaktır."

{ "vars": { "account": "G-9KFVFXJPJ" }, "triggers": { "trackPageview": { "on": "visible", "request": "pageview" } } }